In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies dat ze kregen in groep 8.
Lees publicatie
Dit handboek laat zien wat alternatieve vormen van verantwoording zijn en welke verschillende vormen van evalueren, oordelen én leren betrokkenen bij de decentralisaties van de jeugdhulp kunnen benutten. Het handboek biedt zo een leidraad om publieke verantwoording passend vorm te geven.
Lees publicatieVerkennend onderzoek naar de verschillen in aanpak voor kinderen met ADHD. Uitgevoerd door Argos Advies in opdracht van het ministerie van VWS. Auteurs: Truus Vernhout, Sophie Hospers
Lees publicatieHulpmiddel voor onderscheid jeugdhulp en preventie bij beleidsinformatie Jeugd.
Lees publicatieGerelateerd onderzoek, uitgevoerd door Merel Leijse van de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Lees publicatieHet praktijkonderwijs richt zich op leerlingen die waarschijnlijk geen diploma kunnen halen. Uit CBS-cijfers over de leerlingen die het praktijkonderwijs in 2012/’13 verlieten, blijkt dat meer dan de helft hier drie jaar later wel in was geslaagd. Bijna een kwart was zelfs in het bezit van een mbo-2-diploma of hoger, wat geldt als startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.
Lees publicatieBijna de helft van de 15-jarigen in Nederland volgt in het schooljaar 2014/’15 een vmbo-opleiding. Dit aandeel is vooral groot in gemeenten in Groningen en Friesland. Het aandeel vmbo’ers geeft een indicatie van het onderwijsniveau van jongeren in een gemeente.
Lees publicatieOnderzoek naar de toegang tot en de kwaliteit van de jeugdhulp na decentralisatie. Dit onderzoek is in opdracht van de Kinderombudsman uitgevoerd door BMC Onderzoek. C. Baillieux, MSc drs. A. van den Heuvel M. de Jong, MSc drs. M.M. Kleinjan - Van Zwet drs. C.E. Mobach drs. K. Pons (projectleider)
Lees publicatieKennisplatform Intergratie en Samenleving analyseert CBS-cijfers.
Lees publicatieMeisjes komen minder vaak in aanraking met jeugdzorg en doorlopen ook het onderwijs soepeler dan jongens. Jongens volgen vaker speciaal onderwijs en verlaten vaker voortijdig het onderwijs. Ook in het hoger onderwijs doen jonge vrouwen het doorgaans beter dan jonge mannen. Op de arbeidsmarkt zijn de rollen omgekeerd. Jonge mannen werken vaker voltijd, hun inkomen is mede hierdoor hoger, hebben een gunstiger carrièreperspectief en zijn vaker economisch zelfstandig.
Lees publicatie