Ontwikkelmogelijkheden in het jongerenwerk voor jongeren in specialistische jeugdzorg

De financiële druk en groeiende wachtlijsten in de jeugdzorg vragen om een verkenning van verantwoorde alternatieven om jeugdzorg voor jongeren eerder af te schalen of om uitstroom zo verantwoord mogelijk te maken (Hilderdink et al., 2020). Meerdere onderzoekers beschrijven dat jongeren die jeugdzorg ontvangen baat hebben bij een steunend netwerk en doorgaande ondersteuning bij ontwikkeling naar zelfstandigheid of wanneer maatschappelijk participeren op eigen kracht niet of onvoldoende lukt (Artelloa et al., 2015; Boendermaker, Van Goor, & Jonkman, 2020). In het bijzonder bij de leeftijdsovergang van 18- naar 18+ als specialistische jeugdzorg wordt afgebouwd, maar ondersteuning vaak nog wel nodig is. Bij veel jongeren die opgroeien in kwetsbare situaties en jeugdzorg ontvangen ontbreekt een steunend netwerk (Boendermaker, Abu Ghazaleh, Fukkink, Mak, & Manders, 2021). Een gevolg hiervan kan zijn dat jongeren langer afhankelijk blijven van professionele hulp.

Nader onderzoek | 23-06-2021 | 11:06

Lees publicatie

Ontwikkeling jeugdhulp in de wijk- of buurtteams

Jeugdhulpaanbieders leveren twee keer per jaar gegevens aan CBS over de jeugdhulp die zij bieden aan ouders en jongeren. Twee keer per jaar initieert het Ambtelijk voorbereidend overleg Beleidsinformatie Jeugd (ABJ), met daarin vertegenwoordigers van veldpartijen, gemeenten en departementen, nader onderzoek op basis van deze cijfers. Najaar 2020 is als een van de onderzoeksonderwerpen gekozen voor jeugdhulp in de wijk- of buurtteams. Doel van het onderzoek is om te achterhalen wat de fluctuerende cijfers over deze hulpvorm betekenen. Daartoe is een kwalitatief onderzoek uitgevoerd bij 5 gemeenten die jeugdhulp in hun wijk- of buurtteams bieden. Het onderzoek bevat tevens een beschrijving van de organisatie van de wijk- of buurtteams en de wijze waarop deze 5 gemeenten de teams bekostigen en aansturen. Verder
wordt gekeken naar het type aanbod in de wijk- of buurtteams, inclusief veranderingen in de tijd en de levering van gegevens over dit aanbod aan CBS.

Nader onderzoek | 23-06-2021 | 11:06

Lees publicatie

Nader onderzoek inbedding beleidsinformatie in ict-systemen grote jeugdhulpaanbieders

Op 1 januari 2015 is de Jeugdwet in werking getreden. Onderdeel van de Jeugdwet is een regeling voor beleidsinformatie. Deze regeling bepaalt welke gegevens worden verwerkt, door wie, met welk doel, op welke wijze ze worden verstrekt en aan wie. De beleidsinformatie in de Jeugdwet betreft informatie over het jeugdhulpgebruik en de
inzet van jeugdbescherming en jeugdreclassering. Daartoe verstrekken jeugdhulpaanbieders en gecertificeerde instellingen op persoonsniveau gegevens. Deze gegevens worden aangeleverd bij het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) (Besluit Jeugdwet, artikel 7.5.1). Het CBS verwerkt deze gegevens tot statistieken en
rapportages en publiceert deze zodat iedereen daar gebruik van kan maken.

Nader onderzoek | 23-06-2021 | 11:06

Lees publicatie

Evaluatie nadere onderzoeken beleidsinformatie jeugd

Sinds 2015 zijn gemeenten verantwoordelijk voor de uitvoering van de jeugdhulp, jeugdbescherming en jeugdreclassering. Vanwege deze vergaande stelselwijziging ontstond er bij betrokken partijen de behoefte aan betrouwbare informatie om de ontwikkelingen in het veld beleidsmatig te kunnen volgen. Om een beleidsmatige basis mogelijk te maken, haalt het Ambtelijk voorbereidend overleg Beleidsinformatie Jeugd (ABJ) beleidsinformatie op bij jeugdhulpaanbieders en jeugdteams. Het CBS verwerkt deze gegevens en koppelt de informatie aan andere maatschappelijke gegevens. Hiermee stelt het CBS vervolgens jaarlijks een benchmark op. Deze benchmark is openbaar beschikbaar en wordt in allerlei onderzoeken wordt gebruikt.

Nader onderzoek | 23-06-2021 | 11:06

Lees publicatie

BlueZones in de jeugdhulp - Op weg naar een lerend jeugdstelsel met behulp van data

‘BlueZones’ zijn gebieden ter grootte van een gemeente waar mensen lang, gezond en gelukkig leven. In dit onderzoek is deze visie toegepast om gemeenten te analyseren met een opvallend jeugdzorggebruik. Dit is gedaan vanuit de behoefte om te komen tot een lerend jeugdstelsel en nieuwe inzichten op te doen over de groeiende
vraag naar jeugdzorg. Minder jeugdzorg is geen doel op zich, maar het is inzichtgevend als duidelijk wordt hoe de inzet van jeugdzorg professionals (meer of minder dan voorspeld), samenhangt met belangrijke uitkomstmaten zoals aantal jongeren dat vastloopt op school, uit huis wordt geplaatst, gedwongen hulpverlening
ontvangt en/of overtredingen begaan.

Nader onderzoek | 23-06-2021 | 10:06

Lees publicatie

Jeugdcriminaliteit daalt, maar niet alle vormen

De jeugdcriminaliteit onder minderjarigen en jongvolwassenen is in de periode 2015 tot 2021 vergeleken met de vijftien jaren daarvoor afgenomen. Zo was het aantal veroordeelde minderjarigen in 2019 vergeleken met 2015 met een derde gedaald naar 5 700. Wel laten een aantal vormen van criminaliteit de laatste jaren een stabilisatie of toename zien, waaronder ernstig geweld gepleegd door minderjarigen. Dat blijkt uit de Monitor Jeugdcriminaliteit, een rapport dat het WODC iedere twee à drie jaar in samenwerking met het CBS publiceert.

Safety and justice | 31-05-2021 | 10:05

Lees publicatie

Veel minder jeugdige verdachten van misdrijven

In 2014 zijn 73 duizend jongeren van 12 tot 25 jaar (2,4 procent van alle jongeren) geregistreerd als verdachte van een misdrijf. Dat is 43 procent minder dan in 2007. Van alle door de politie geregistreerde verdachten was in 2014 een derde een jongere. In 2007 was dit nog 39 procent.

Veiligheid en justitie | 24-11-2015 | 17:11

Lees publicatie

Nader onderzoek toegang jeugdhulp

Het eerste nader onderzoek voor de benchmark beleidsinformatie Jeugd is verricht door Partners in Jeugdbeleid en uitgevoerd op verzoek van de Tweede Kamer. Vanwege de recente start van de jeugdwet en doordat de meeste kinderen al in 2014 in hulp zijn gekomen, kunnen er op basis van de benchmarkcijfers beperkt uitspraken worden gedaan over de relatie tussen jeugdhulpgebruik en de werking van de toegang jeugdhulp bij gemeenten. Wel zijn de cijfers behulpzaam bij het kiezen van gemeenten voor nader onderzoek. Hierbij bleek dat gemeenten de toegang zeer verschillend organiseren. De gemeentelijke rapportages geven een mooi inkijkje in de keuken. Deze casussen geven aan wat mogelijk in andere gemeente ook kan spelen, maar uitspraken over het functioneren van de toegang op landelijk niveau kunnen nog niet worden gedaan. Wel zijn er interessante bevindingen die op hun beurt nader onderzoek verdienen.

Nader onderzoek | 26-10-2015 | 13:10

Lees publicatie

Meisjes banger slachtoffer te worden van misdrijf dan jongens

Jonge vrouwen voelen zich vaker onveilig en schatten de kans dat ze slachtoffer worden van een misdrijf hoger in dan jonge mannen. Ze zijn vooral bang dat hun zakken worden gerold of dat er thuis wordt ingebroken. Toch zijn meisjes niet vaker slachtoffer van een misdrijf dan jongens.

Veiligheid en justitie | 01-07-2015 | 09:07

Lees publicatie

Aandeel aangehouden verdachte jongeren verder gedaald

In 2012 is 2,2 procent van de jongeren van 12 tot 25 jaar aangehouden voor een misdrijf. Dit aandeel neemt sinds 2008 af. Onder 18- tot 25-jarige jongeren ligt het aandeel aangehouden verdachten twee keer zo hoog als onder 12- tot 18-jarigen. Als jongeren worden aangehouden door de politie, gaat het in de meeste gevallen om een vermogensdelict, zoals diefstal of inbraak.

Veiligheid en justitie | 28-02-2014 | 12:02

Lees publicatie