In 2017/’18 zaten meisjes in het derde leerjaar van het voortgezet onderwijs vaker dan jongens op een hoger niveau dan het definitieve advies dat ze kregen in groep 8.
Lees publicatie
Dit handboek laat zien wat alternatieve vormen van verantwoording zijn en welke verschillende vormen van evalueren, oordelen én leren betrokkenen bij de decentralisaties van de jeugdhulp kunnen benutten. Het handboek biedt zo een leidraad om publieke verantwoording passend vorm te geven.
Lees publicatieVerkennend onderzoek naar de verschillen in aanpak voor kinderen met ADHD. Uitgevoerd door Argos Advies in opdracht van het ministerie van VWS. Auteurs: Truus Vernhout, Sophie Hospers
Lees publicatieHulpmiddel voor onderscheid jeugdhulp en preventie bij beleidsinformatie Jeugd.
Lees publicatieGerelateerd onderzoek, uitgevoerd door Merel Leijse van de Hogeschool van Amsterdam in opdracht van Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.
Lees publicatieHet praktijkonderwijs richt zich op leerlingen die waarschijnlijk geen diploma kunnen halen. Uit CBS-cijfers over de leerlingen die het praktijkonderwijs in 2012/’13 verlieten, blijkt dat meer dan de helft hier drie jaar later wel in was geslaagd. Bijna een kwart was zelfs in het bezit van een mbo-2-diploma of hoger, wat geldt als startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.
Lees publicatieEen steeds groter aandeel 18- tot 25-jarigen volgt een hbo- of wo-opleiding. De toename geldt vooral voor vrouwen en niet-westers allochtone jongeren. Het aandeel jongeren dat een mbo-opleiding doet, bleef de laatste jaren nagenoeg gelijk.
Lees publicatieIn Nederland volgen relatief veel jongeren een opleiding vergeleken met andere Europese landen. Ook verlaten minder jongeren dan gemiddeld in de EU het onderwijs zonder startkwalificatie.
Lees publicatie